fredag 8 april 2011

III - Mer highres åt folket

Sv:


Ibland önskar jag att tekniken kommit längre än vad den gjort. För det är lite jobbigt att se skillnaden mellan en lowpoly modell och den high resolution modellen man försöker projicera på lowpolyn. Men det är ju en teknik man måste bemästra och jag känner att jag för var modell blir bättre och bättre. But it's still a long way to go.


Blev i stora drag klar med diffusen igår. Dagens uppgift är att fixa de sista mapsen, vilket är light map (skuggor med karaktär) och specular map (highlights) och efter det påbörja något nytt. Tror att Coffa, vår lead artist, vill att jag ska modellera ett av vapnena, men vilket vet jag fortfarande inte. Sedan är det helg och det ska bli skönt att vila skallen ett tag.



Low poly kontra high poly modellen av bilen (utan däck) 
/ Low poly versus the high poly model of the car (without tires)




Eng:


I sometimes wish that the technology progressed more than it has. Because it is a bit hard watching the difference between a lowpoly model and the high resolution one that I'm trying to project on the lowpoly. Anyhow it is a technique you have to master and I feel that I'm progressing in my skills for each new model. But it's still a long way to go.


Yesterday i became largely finished with the diffuse map. Today's task is to fix the remaing maps, a light map (which is shadows with charachter) and a specular map (highlights), and after that kick off something new. I believe that Coffa, our lead artist, wants me to take on one of the weapon in the game. But which it'll be I still don't know. And after that it is the weekend.