onsdag 4 maj 2011

VIII - Let there be a crate...

Sv:

Det tog sin lilla tid men nu är vapenlådan modellerad och klar för tryck. Det var ändarna på de utstickande brädorna som jag fick skulpturer för hand som tog tid. Texturen är jag inte helt nöjd med, men jag besitter inte tillräcklig 2D kunskap för att på kort tid göra en schyst trätextur för hand, då menar jag till exempel att rita årsringar och andra detaljer som återfinns på trä för hand. Texturing som yrke börjar tilltala mig och det kan mycket väl bli så att jag offrar några nätter och helger nu under det kommande lovet till att träna på det området. Finns många olika typer av texturer att bemästra.

Nu ska jag ta mig an att göra en molotov cocktail liknande vapen. Ja, det är en nyligen implementerad design till Carnage, men det var ett behövligt sådant då vi kände att det skulle bli mer variation i spelupplevelsen. Just nu är jag dock i valet och kvalet hur jag ska närma mig vapnet. Ska jag göra som jag gjort tidigare eller ska jag ta mig an uppgiften på ett nytt sätt? Det hela handlar om är hur och i vilket program jag kan göra det bästa glas materialet. Just nu lutar det mot att göra materialet i 3D Studios material editior. Den som lever får se!



Lowpoly crate utan material 
// Lowpoly version of the crate without any maps


Lowpoly lådan med alla texturer i 3D Studios arbetsfönster
// Lowpoly version of the crate with all maps in 3D Studios viewport


Senaste renderingen av craten gjord av C. Akterin
// Latest render of the crate made by C. Akterin

Eng:

The crate is now ready for print. It was the carved ends of the bulging wooden boards which I had to sculpt by hand that took some time. I am overall satisfied with the outcome, apart from the diffuse map which wasn't that good. Sadly for me I don't possess sufficient knowledge regarding 2D that I in a short period of time can make a viable wooden texture from scratch. Texturizing is however a great deal of fun so I might sacrifice some sleepless nights and weekends in the near future training on that area to become a more afficient and skilled texture artist.

Next up on the agenda for me is to make a Molotov cocktail-kind of weapon. Yes, it's a fairly new implement to the Carnage design that we felt we needed for a more varied gameplay. For now I'm torned in the way of approaching the weapon. The issue is how and where I can make the best glas material and for now I'm leaning towards making it directly in 3D Studios Material editior. We'll see after tomorrow.