måndag 16 maj 2011

XI - You tease

Sv:

Medans arbetskamraterna Akterin och Andreasson var iväg till iVisby någonstans i ingenmansland för att lämna av alla filer som ska tryckas för att färdigställa brädspelet passade jag och artisten Apelqvist på att brainstorma fram idéer till spelets teaser och trailer. Det har varit från första början en önskan i gruppen att göra dom som om vi hade gjort en digital version av Carnage. Ett smakprov på vad som kunde ha varit om inte tid eller manskapsbrist stått i vägen. Men efter hand har vi börjat glida ifrån den idéen, dels för att det inte har något att göra med den version av Carnage som ska visas upp på GGC, dels också att det skulle kräva mycket tid och förarbete för att göra ett schysst och acceptabelt jobb.

Utöver brainstormingen har man idag också gjort ett par testrenderingar på åkningar i 3D Studio Max som ska användas till showreel för 3D grafiken. En simpel runt-objektet åkning på 12 sekunder med grundinställningarna tog "bara" 2 timmar att rendera ut (resultat nedan) och med den korta tid som återstår blir det nog ett såkallat mission impossible. Speciellt om vi vill ha bästa möjliga format på våra artefakter, HD.

Vi har istället bestämt oss för att rendera ut 4 bilder på var objekt från 4 olika vinklar och köra en fade in/out mellan artefakterna för att visa upp grafiken. 2 av dessa ska vara med wireframen samt normal mapen på, de andra två ska förrutom normalen mappen också ha färg och specular texturerna på. Här är en snabb testbild på hur.


Test rendering med VRay
// Test render with the render VRay


En enkel snurr åkning runt vapenlådan. Tänk er att det börjar med en lowpoly model och avslutas med modellen när den är klar.
// A simple swirl ride around the crate. Imagine starting with the lowpoly version of the model ending at the finished artefact.

Eng:

Meanwhile colleagues Akterin and Andreasson was off to iVisby somewhere in far distance of Visby to leave the files to be printed to complete the board game me and fellow artist Apelqvist took the time to brainstorm some ideas for the teaser and the trailer. It has been from the very start a desire in the group to make them as if we had made a digital version of Carnage. A taste of what could've been if neither time nor manpower had stood in the way. Gradually we started to slip away from that idea, partly because it has nothing to do with the version of Carnage we'll display at the GGC, and also that it would require much time and preparation to do a top notch work.

In addition to brainstorming I have also added time in making a couple of simple test renders on transitions in 3D Studio Max to be used for the 3D graphic showreel. A simple around-an-object ride in about 12 seconds with default settings took "only" two hours to render (result above). Considering the short time that remains until GGC it'll be a so called mission impossible.

We have instead decided to render out four pictures for each item from four different angles, and run a fade in and out effect between the artifacts for a smooth transition. Two of these will be with wireframe and normal map applied on, while the other two will include every map.